Tuesday, April 13, 2010

Vårkänslor

Igår var ju en strålande solig dag och vårkänslorna riktigt bubblade i kroppen.
Dessa härliga känslor fick sitt utlopp i att dra fram trädgårdsmöblerna och ställa fram dem på altanen.
Solsängarna fick dock stå kvar inne i uterummet.
Så sabla vårigt är det inte ännu.
I uterummet stod även min cykel som vi tog fram och pumpade däcken på innan vi gav oss ut på en kort provtur.
Det var enbart glada tjut och gapskratt från trazan.
' Meja, meja mamma' ropade han därbak.
Fast i nerförsbacken började han gnälla 'blåse.....blåse'.
Det blev ett satans liv när vi skulle ställa undan cykeln och gå in för kvällen.
Åhhhh why oh why??
Så tråkigt det blir på en gång..
Visst kan man vara ute och leka eller vad det kan vara men gör just då, en stund till men gränsen för att en liten människa ska bli för trött, för hungrig eller för någonting är hårfin och då blir det ett sabla liv av den anledningen.
Nåja, det brukar gå över efter mammans avledande manövrar.
Just igår funkade det bäst med att bara låta tarzan vråla klart en stund, sedan kom han med utsträckta armar och ville kramas.
Han stretade emot och vrålade när vi skulle bada.
Jag struntade i badet.
Han krånglade och ville då rakt inte äta kvällsmat.
Han gnällde och klagade så fort jag satte ner honom på golvet.
Han vägrade dricka välling utan skulle bara ha mjölk.
Han gapade och skrek när det var läggadags och ville ligga i min säng istället för sin egen.
Icke!
Han får mer än gärna komma under natten och sova hos mig, men han ska somna i sin säng.
Punkt.
Jag sitter brevid och håller handen o klappar den runda kinden medans han somnar.
Igår var han svårövertalad och krånglig.
Mitt tålamod pös i stora yrjande rökmoln ur öronen och jag fick stålsätta mig för att inte bli vansinnig.
Men, så plötsligt lägger han sig tillrätta tittar med stora ögon på mig och så sträcker han fram sin knubbiga lilla hand och klappar mig över kinden, över näsan, känner försiktigt i mina ögonfransar, tar min hand och lägger den mot sin kind innan han blundar.
Åhh.. allt är förlåtet.
Hur sabla mycket gnäll, skrik och grinande det vart under dagen, hur jävla frustrerad man än vart så är det som bortblåst på en sekund..
Mitt lilla mirakel.
Envisa mirakel.

No comments: