Thursday, January 10, 2008

Vecka 17

Du: För många börjar magen synas ordentligt nu. Men det är väldigt individuellt och om din mage inte syns så ska du inte oroa dig - den kommer. Viktökning 2,5 till 4,5 kg, mer eller mindre. Livmodern har en ovalform. Du kanske är hungrigare än vanligt, ät när du är hungrig men tänk på vad du stoppar i dig.
Du kan börja svettas mer än normalt. Detta beror på den ökade blodmängden i din kropp. Många gravida blir även täppta i näsan.. Du kan även få mer besvär med flytningar, svampinfektioner samt få smärtor i ljumskarna.

Jo jag har allt gått upp 4,5 kg eller mer... Var ska detta sluta?! Har allt fått en liten bula på magen iaf även om det mest är rumpan som växer.
Täppt i näsan har jag vart sedan början. Hoppades att det skulle gå över vid det här laget jag.. Flytningar o infeltioner har jag inte märkt av än, tack o lov.


Fostret: Barnet är ca 17 cm långt och väger ca. 135 gram. Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Det bildas ett värmereglerande fettlager på ytan av fostret som kallas vernix.

Lilla hjärtat... Vad fort det går ändå

2 comments:

Om mig och min mamma said...

Inte kul med blödningar :( men du verkar vara vid gott mod! Jag får nog gå kurs hos dig i "dejting" har INGEN aning om hur man gör? Vart hittar du dina dejts?

Kramar // u :)

Linda said...

Hej på dig!
Nä fy fasen för blödingar... det var det värsta jag vart med om. Jag har aldrig blivt så rädd i hela mitt liv. Men nu håller vi tummarna för att det håller sig borta resten av tiden.
Dejting kurs hahaha!! ja, du... det verkar som om:"Nu ska jag vara singel, inte beblanda mig med någon snubbe alls, jag ska vara rädd om mitt hjärta från och med nu" verkar funka i total motsats... Try it;-)
Kram på dig!!!