Thursday, June 26, 2008

Känner mig arg

När jag har berättat för folk om vad som hände vid min förlossning, med infektionen pga tidig vattenavgång så är det jättemånga som säger att de själva eller någon de känner vart med om samma sak.
Vi var ju tillbaka på NÄL igår och där träffade jag en av tjejerna som var med i min föräldragrupp. Hon hade råkat ut för exakt samma sak.
Man kan ju undra om det verkligen är vettigt att låta det gå 72 timmar innan man sätter igång förlossningen efter att vattnet gått.
I USA tex sätts man igång efter senast 18 timmar, och jag såg just ett program på TV från Danmark, där sätts man igång efter 10 timmar om man inte känt av värkar vid det laget, just pga av risken för infektioner och ev syrebrist om man inte skulle producera nytt fostervatten osv...
Man kan ju börja undra.....

3 comments:

Om mig och min mamma said...

Mitt vatten gick på måndan och Jonathan kom inte förrän på torsdag kväll = lite mer än 72 timmar. Hade ingen aning om riskerna... Nu klarade jag mig fin fint men det låter inte bra. // lyckligt ovetande

PS: Pussa söta Dante från oss :)

Linda said...

Hade du egna värkar från måndagen eller blev du igångsatt efter 72 timmar? Det är där skillnaden ligger, för har man egna värkar är förlossningen igång, det hade inte jag, inte så mycket som en sammandragning, där för blev jag igångsatt..
Men ändå... det är ju länge oavsett.
Ja, tur det slutade bra för oss båda:-)

Om mig och min mamma said...

Jag hade massiva sammandragningar (som jag inte kände ALLS) och blev därför ifrågasatt... om det var något fel på mig dvs. Blev också igångsatt efter 72 timmar med STÖRSTA dosen då jag fortfarande inte heller kände något... jaja! Som tur är ser jag tillbaka med ett smile på läpparna!

Kramar