Wednesday, June 4, 2008

Vecka 38

Du: När som helst är det dags. Ca 4% av barnen föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. 92% föds alltså mellan vecka 38 och 42. Du känner dig nog inte i toppform. Troligtvis känner du dig ovanligt gnällig, trött och sur. Om så är fallet så är det helt normalt. Nu börjar moderkakan åldras och dess uppdrag att förse ditt barn med näring är snart avslutat. Då den blir sämre på att överföra näringsämnen så kan det finnas blodklumpar och förkalkade fläckar på dess utsida. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Nja, jag känner mig kanske inte i toppform, men jag måse säga att jag känner mig helt okej. Trött o svullen så klart men det är väl inte så konstigt. Har funderat på att kanske dra ner på jobbet lite men, jag blir så sabla rastlös av att bara gå hemma så.. vi får se! Trösterikt att läsa om att det inte alls är ovanligt med en krånglande mage så här på slutet!

Bebis: Nu kan bebisen öka i vikt med nära 30 gram per dag. Barnet väger ungefär 3,2 kg och är ca 48-50 cm. Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans som kallas barnbeck eller mekonium. Det består av utsöndringar från matsmältningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen som bebisen svalt via fostervattnet. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut? Graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. Levern och hjärtat fylls på med näring för att klara av eventuell syrebrist under förlossningen. Fett produceras för att klara av kylan utanför magen. Vid det här laget kan din barnmorska förmodligen säga på ett ungefär hur stort barnet är. Men glöm inte att det bara är en uppskattning. Exakt hur stort barnet är kan ingen säga innan det föds.

Mäh... läste jag inte för någon vecka sedan att barnet inte lägger på sig i samma takt längre? Kanske ändrats igen då... jaja. Gillar INTE att bebis rör sig mindre.. jag blir så nervööööööös! Jag puttar o knör på Sprallan hela tiden så att jag känner att det rör sig.. Stackars liten..
Låter ju smaskens det där mekoniumet.. uääk..
Coolt att det ligger i generna hur länge bebis vill vara kvar i magen!! Är jag lik mamma så kommer bebis komma ganska precis när jag är beräknad, ett par dagar senare på sin höjd.
Ska absolut fråga BM hur stor hon tror Sprallan är nästa gång jag är där! Spännande, även om det bara är på ett ungefär!

3 comments:

Charlies mamma said...

Nu e det nära vännen! Så spännande o roligt, lova sms.a mig så jag får veta när Sprallan brutit sig ut...snart kommer vi tillbringa vår tid på landet utan dator nämligen....
Tänker på dig, lite avis, det e såå coolt det du har framför dig!

KRAMAR!!!

Linda said...

Det lovar jag!! Ja, det är verkligen sjukt spännande! Hoppas att ni får det riktigt härigt på landet! kram kram

Mirijam said...

SPÄNNANDE!