Monday, November 28, 2011

Som taget ur en skräckfilm nästan..

Fredagkväll.
Klockan är sisådär 23 och jag sitter och slöar i soffan och kollar en deckare på tv.
Så ser jag ett ljus fladdra till i ögonvrån, ute i trädgården.
Jag sätter mig lite mer upprätt i soffan och kollar ut i beckmörkret.
Ljuset kommer allt närmare, någon springer rakt mot mitt hus, genom min trädgård och lyser sin väg med en ficklampa.
Jag drar efter andan och pressar mig bakåt i soffan.
Nu är ljuset och då även personen som håller i ficklampan, på min altan precis utanför fönstret och lyser rakt in på mig.
Dör en smula av skräck!
Jag flyger upp och fram till fönstret, jag har fjärrkontrollen i handen och med den bankar jag på rutan och vrålar med en röst jag inte alls kände igen:
'Vad i helvete är detta? Vem i helvete är det?'
Personen med ficklampan verkar vända ljuset mot sitt ansikte då det plötsligt lyser upp som i en sabla skräckrulle, och jag hinner se att denna människa ute på min altan har glasögon innan han springer runt hörnet och ut mot vägen på framsidan.
Jag står kvar med en puls som håller på att spränga bröstet på mig.
Så ser jag ännu en person ute i mörkret komma emot mig in på altanen.
Skräcken gör att jag riktigt känner hur adrenalinet sprutar ut i kroppen på mig och jag tänker 'Vad i helvete gör jag nu, vad ända in i helvete händer?'
Så ser jag att det är en polis som kommer emot mig.
Jag öppnar altandörren.
'Det är Polisen, det är ingen fara' säger han.
'Okej' får jag ur mig innan jag smäller igen dörren igen.
Borde kanske frågat vad som pågick..
Polisen springer samma väg som den första personen (säkerligen polis även den.. väl...)
Jag springer in och kollar till Dante som sover sött, helt ovetandes om att mamman just höll på att segna ner och dö av skräck.
Jag sjunker ner i soffan igen. Hela kroppen skakar och hjärtat slår flera hundra slag i minuten.
Varför sprang de igenom min trädgård?
Jagade de någon och i så fall varför?
Vad för en dåre har precis joggat förbi mina fönster och sett mig sitta i godan ro därinne i soffhörnan?
Tänker han/hon/den/det komma tillbaka?
Det tar ganska många timmar innan jag slutat skaka och kan slappna av tillräckligt så jag kan somna.

Dagen efter får jag veta av vänner med kontakter inom poliskåren att det vart en vanlig patrullering på min gata när poilsen plötsligt fått syn på några misstänkta personer som kom ut ur en trädgård. Dessa jagades sedan en bra bit men de blev visst inte tagna.
Gissar att jakten gick genom min trädgård..
Jag har alltså haft bovar rännande där ute, utan att veta om det.. för det var väl knappast de som sprang med ficklampa och talade om för poilsen var de tog vägen..
Nu blir det till att rigga lampor så det inte är så in i helvete becksvart bak i trädgården..
Jag är så innerligt glad att jag har larm.

No comments: