Friday, September 21, 2012

En dag på dagis

Jag tillbringade onsdagen med Dante på dagis.
Jag var där för att se hur allt funkade, med 'problempojken' och ja.. för nyfikenhets skull överhuvudtaget. har tänkt göra det sedan Dante var liten... Och det skadar ju inte att ha lite på fötterna när jag ska försöka driva frågan om extra resurs dit in osv..
Intrycken var både positiva och negativa..
Jag tyckte nog att de hade ganska så bra koll på 'P', man kan ju omöjligt vakta varje rörelse, det förstår ju jag med, men det var ändå...okej.
Mitt frö var allt en retsticka vid tillfällen och då får man kanske skylla sig själv om man får något tillbaka.. Inte en avbiten arm kanske men man kan ju inte komma och gnälla om 'P' puttat honom när han var den som med flit blockerat vägen för honom tex.. Sedan är ju 'P' oberäknelig och gjorde helt oprovocerade utfall oxå. Inte konstigt att barnen blir rädda då..
Däremot kunde jag ju ha mycket mer att önska i övrigt.. fri lek i all ära men herregud man får väl kanske lägga sig i och styra upp i vissa situationer kan man tycka?
Vid flera tillfällen då det blev gruff barnen emellan står förken brevid och säger
'inte bråka, lös det istället'
Barnen är mellan 2-4 år! Doh!
Kan hända de behöver lite hjälp att lösa det??
Det var ingen uppstyrd lek alls under dagen utan enbart något som hette 'valtavla' där fanns olika aktiviteter uppradade, barnen satte en lapp med sitt namn vid den aktivitet de vill göra och sedan var det bra med det. Då skötte de sig själv. Ingen samling. När vi var ute var det samma sak där, alla lekte vind för våg. Och det är helt okej tycker jag, en stund. Men man märker ju tydligt när de kan behöva en liten puff av hjälp, när det gått en stund och de bara börjar driva omkring lite planlöst sökande, stöter i varandra och börjar gnälla.
Jag lade mig i då med 'kolla en boll, gör en tunnel med benen och rulla bollen, sist i kön rullar nästa gång, turas om'
Ja mer avancerat än så var det inte och de hade jättekul med det en lång stund. Fröknarna stod och tittade på och sa 'åh du skulle vart här varje dag'
Tack, men nej tack. Det där är ert jobb.
En kompis var där vid ett annat tillfälle på dagsbesök och hade samma sak att berätta. Jag hade kanske förväntat mig att de skulle visa sin allra bästa, mest kreativa sida en dag då jag var där men näe.. det verkar som om det är så dagarna är där.
Det känner jag mig inte så himla nöjd med..
Inte lätt det här alltså..
Om ett par veckor flyttar de in i ett helt nybyggt dagis och Dante ser fram emot det som bara den så jag avvaktar lite för nu.. såvida han inte säger något mer eller att något händer såklart.
HOPPASJAGGÖRRÄTTHOPPASJAGGÖRRÄTTHOPPASJAGGÖRRÄTT ...


 

No comments: