Sunday, September 7, 2008

Hur gör man?

Hur sätter man upp sin lilla stålman i dagiskö?
Och om man vill att han går hos dagmamma istället?
När ska man göra det? Nu?
Vart ringer man?
Vad är det för röda utslag han har fått i hårbotten nu då?
Varför var bajset grönt idag?
Bör man ta tempen på sin bebis ibland?
Bara för saken skull liksom...
Hur får man honom att somna genom att bara lägga ner honom i sängen?
Utan att han vrålar sig till sömns då alltså.
Är det dumt att han får sova i min säng? Jag har ju en dubbelsäng, en halva till mig, en halva till Dante, så han ligger inte uppepå mig eller intill förrän han vaknar och vill amma..
Hur är det möjligt att gå upp i vikt när han kräks upp mer än han äter?
Kommer jag att ha packat upp alla mina flyttlådor innan julafton?

4 comments:

Charlies mamma said...

Oki jag svarar så gott jag kan ;)

*Kolla på din kommuns hemsida ang förskoleplats och ansökningspapper!
*Jag tror dagmammorna finns reggade hos kommunen de också om inte så borde de ha info om de på bvc te x
*Ja ställ i kö, ju tidigare desto bättre. Det går ju alltid att tacka nej men det e värre att ställa i kö försent ju...
*De röda utslagen kan vara från nåt du ätit...jordgubbar (?) annars e det vanligt med småutslag som kommer & försvinner bara sådär...men fråga på bvc om de blir värre
*Ja det e väl bra o veta vad den vanliga kroppstemperaturen ligger på, pssst det e inte klassat som feber på småbarn om de inte har över 38gr
*Kanske du ätit ärtor el broccoli? Charlies bajs var idag exakt så grönt som en ärta är...gissa vad han fick till lunch...? Hahaha
*Jag tror du kan vänta med att få honom somna själv i sängen, han e ju så liten ännu...om det e så att han skriker så fort du gör det alltså. Annars kan man börja att börja lägga ner när han e så sömnig så han "nästan" sover. så gjorde jag i början tills C vande sig.
*Det e supermysigt att ha bebis bredvid sig i sängen ju - men när han så snart kan förflytta sig e det kanske mindre bra.....
*Går han upp i vikt trots kräkandet så får han i sig det han ska iaf - jag hade samma issue med Charlie du vet...och jag lovar jag tänkte exakt likadant som du!
*Ja klart du packar upp de, ta en i veckan så e det snart gjort!

Kramar!!
*

Anonymous said...

Ojojojoj!! va många frågor ska försöka svar på några hehe.
1,2,3 & 4 om han ska börja efter sommarn är det sista anmälan 15 maj o om han ska börja i januari är sista dagen 15 oktober tror jag ring kommunen o få nr till den som har hand om dagis/dagmamme kön.Iu-valla har väl mycket blivit privat sista året så du får nog höra i kommun växeln,men om du helst vill ha dagmamma så skriver man d på samma lapp.
5&6 hmmmmm säkert inte pappa e en alien :))
7 ja man bör veta vad barnet har för normal temp iallafall.
8 det går inte fråga mig.
9 nä du har ju plats i sängen.
10 ja du har väl grädde i bobsen.
11 ja då ska ju julkartongerna fram.
Hahaha nu har jag haft skoj en stund
Kramar i massor till er A-C
gud så präktig jag lät på vissa hmm blir man sån när man fått barn tro???

Mirijam said...

Hm. Jag är inte avundsjuk.
Men på den sista frågan svarar jag "JA".

Om mig och min mamma said...

Ang dagis/dagmamma: Man ringer kommunen. I Helsingborg är reglerna att sätta sig i kö 4 månader innan pojken ska börja. Kösystemet är dock high chaparall :)

Gröntbajs: Vad har du ätit?

Jag tog inte tempen på Jonathan förrän han var 6,7 månader

Skulle inte tro att det är dumt att låta honom sova med dig det är ju världens bästa såvida ni inte stör varandra så klart.

Kramar och lycka till