Wednesday, October 6, 2010

Sparks flying

Jag köpte en ny taklampa på IKEA sist jag var där.
Igår skulle den upp.
I taket fanns en gammeldags 'hona' som skulle skruvas bort för att kunna fästa sladdarna i 'sockerbiten' i lampan.
Jag kan ju aldrig komma ihåg åt vilket håll själva ljusknappen ska vara för att det ska vara släckt resp tänt.
Kökslampan var tänd, då borde ljusknappen där jag grejade vara åt andra hållet.
Alltså då släckt.
Makes sense.
Jag klev upp på stolen för att nå upp, med skruvmejsel i högst hugg och började skruva.
Blixtar och dunder avslutas med ett *POOOOFFFFF* och skruvmejseln flyger all världens väg.
Så blev allt svart.
Ja, runtomkring mig alltså.
Proppen gick.
Vad jag inte tänkte på, var att till lampan jag höll på att sätta upp finns det två stycken ljusknappar, alltså kan det se ut på ljusknappen som om det är släckt, när det i själva verket är tänt och ström i full flås till lampan.
Som igår när jag skulle dit och greja lite.
Jag hade ju en satans tur att jag inte fick mig en stöt, kunde gått hur som helst det ju..

1 comment:

Siv said...

Men galna människa!! Du måste ju bryta strömmen helt innan du börjar skruva, skruva ur proppen för att vara på den säkra sidan! Och vet du inte vilket propp som tillhör det uttaget, skruva ur allihop! Ta hand om dig istället... Du gör mig nervös!