Friday, May 11, 2012

Fredagen i detalj

Jag har hunnit med en del idag..
Var hos läkaren i morse, så åkte vi ut och lämnade in en skiss och gick igenom önskemål hos en firma som 'gör' kök. Ska få offert därifrån.
Snackade med snubben som ska sätta plattorna här hos mig och jo, det drar iväg utav bara satan kostnadsmässigt...
Så himla svårt det där för nog fan är det så att det jag vill ha, det är så gott som alltid det dyraste känns det som... De plattor jag vill ha är givetvis nästan dubbelt så dyra som en mindre platta..
Ska jag nu göra denna stora 'renovering' så vill jag ju så klart göra det så som jag vill ha det, inte göra så att 'det får duga', det känns ju verkligen som att kasta pengarna i sjön. Å andra sidan får man ju mätta mage efter matsäck och den har ju en botten den med tyvärr...
Ja jag fick till söndag på mig att bestämma mig, för plattorna ska beställas på måndag..
Åh alla dessa beslut som jag måste ta själv utan att ha någon att älta runt i ring med.. aja lyxproblem såklart.
Så fick jag då beställt kyl och frys. Det blev Husqvarna fast jag inte är helt hundra förtjust, men det kändes ändå som det vettigaste valet.
Jag vänjer mig väl vid den där sabla pedalen..
Så kom vi då hem, mitt frö och jag och fick i oss lite mat i magen.
Alltså jag måste börja med någon typ av mental pepp inför det här med matlagning, för jag blir fan på dåligt humör så fort jag tänker på det..
Mat fick vi då i oss iaf och mätta och belåtna drog vi på regnkläder och gav oss ut i ovädret och började flytta plattorna på framsidan, där det ska läggas nya.
Jo.. de var tunga som satan.. Bar dem från framsidan, runt huset, upp för slänten upp till lillstugan. En och en för det var allt jag orkade. Nätt och jämt. 10 stycken vändor blev det innan ryggen började pipa och jag gav upp direkt då. Vill inte pajja mig..  Får fortsätta i morgon.
Så gick vi in och drog fram lite pysselgrejjor och Dante var inte alls så särskilt trevlig mot sin mamma, mamman blev arg och kriget var i full gång.
Alltså det här med att ha attityd mot mig, vara uppnosig och svara emot på sätt som är över gränsen har kommit de senaste veckorna, och det är inte okej. Inte det minsta..
Jag vill inte påstå att jag är särskilt auktoritär som förälder utan försöker resonera fram vad som funkar för oss båda, jag vill absolut att han ska bli självständig, känna att han har gott självförtroende och god självkänsla. Det får man, i mitt tycke om man får göra saker på egen hand, som att hjälpa till med det mesta här hemma om han vill och efter bästa förmåga, klä sig, välja kläder och allt det där, känna att man klarar av saker och ting och att han får sin vilja igenom ibland även om jag sagt nej och allt vad det kan vara, som är ett helt eget inlägg, MEN, när det väl kommer till kritan så är det jag som förälder som bestämmer. Punkt.
Det här med föräldraskap är tufft.. att vara ensam om det.. är tufft. Detta eviga dåliga samvete för att man kanske inte orkade behålla tålamodet hela vägen ut... 'Om jag bara..'
Anyway, kriget blev till fred och vi tog loss badkarsfronten och drog fram karet för att skura bakom, skura brunnen och skura väggar och ja, hela badrummet.
Dags att natta liten, som idag skulle nattas i sitt eget rum, var det bestämt.
Jag väntade mig protester och bävade för dem för jag var på dåligt humör i förväg..
Men näe.. han traskade in i sin säng, kröp ner och somnade efter läst saga.
Det var som tusan..
Min rygg var inte gladare efter allt det där skurandet och benen svullna som stockar så någon träning blev det inte idag. Igår blev det ett styrkepass, men idag.. nä. Det får bli ett pass i morgon bitti.
Nu, nattmössa.

No comments: