Friday, May 4, 2012

Smakråd önskas

Idag har jag varit på det årliga besöket hos banken för en genomgång.
På hemvägen svängde jag inom AC för en kopp kaffe innan jag drog vidare till kyl och frys affären för ett snack. De är så himla schyssta och de tar servicekostnaden på 1000 kr för att de kom och kollade på frysen och konstaterade att kompressorn är kass. Det hade de inte alls behövt eftersom garanti och reklamationstid och allt sånt har gått ut, men tyckte att de skulle göra det med tanke på att jag haft sån otur med skåpen. Det lönar sig ibland att handla på mindre affärer än de stora kedjorna.
Jag köpte ju ny 'provisorisk' kyl innan jul någon gång och nu har jag velat lite om jag ska köpa tillhörande frys till den och ha tills jag gör i ordning köket, eller om jag lika gärna ska köpa helt nytt set som jag vill ha efter renoveringen. Jag har bestämt mig för att köpa nytt set och sälja den halvnya kylen.. annars förlorar jag ju pengar på båda skåpen istället för bara på ett, plus att jag kanske kan få lite mer nu när kylen ändå bara är ett halvår gammalt..
Dessutom ska jag få en bra deal på ny kyl och frys är jag lovad och han drog av hela 6000 kronor på setet i prisförslaget. Plus att jag får hemkörning och montering gratis. Det är jag väldigt nöjd med.
Jag såg några alternativ men kan inte bestämma mig...

Alternativ 1: Samsung. Ska var bra grejer säger de. Har samma märke i tvättmaskin och är supernöjd med den. Älskar 'inredningen' i både kyl och frys. Gillar handtagen mycket. Är inte så förtjust i displayerna på dörrarna och de är lite blankare än jag skulle önska. Ljudnivån 42 db. Högst av de tre alternativen.


Alternativ 2: Elecrolux, fanns bara i vitt på affären men rostfritt finns och det är i så fall vad jag vill ha. Handtagen känns tunna och mesiga och det är fotpedal på. Kommer störa mig på det tror jag.. Ok inuti. Stort plus att det är tyst med bara 38 db.


Alternativ 3: Husqvarna. Snyggt förutom att jag inte är superförtjust i de stora handtagen som går hela vägen upp/ner på dörren, men det kan jag ändå leva med. Fotpedal även på denna, gillar inte! Dessutom får man ju peta in foten mellan pedalen och det långa handtaget.. Insidan är bra, mamma och pappa har likdant och är väldigt nöjda. Även dessa är tysta med 40 db.


Helst av allt vill jag ha ett set med vita 'glas' dörrar som är fantastiskt snyggt, men det finns bara i dubbelset, alltså där kyl och frys sitter ihop och med vatten/is dispenser i dörren och det vill jag inte ha..
So.. what to do? Får suga på det ett par dagar.
Vilket set gillar ni bäst?

5 comments:

Sandra said...

Du ska ju klart köpa dem du fastnar för först! Gillar du inte pedaler från början, skit i det! Ett råd bara från städtanten..kolla så det är rostfritt som är behandlat med en yta som INTE gör att det blir en himmelens massa fingeravtryck på, det finns! Kollat detta :) "Vanligt" rostfritt kommer du dö "torkadöden" av..Kram

Sandra said...

Håller med om att köpa grejjer hos småhandlarna. Kan kosta mer men servicen är bättre och när man behöver ev. hjälp med fel osv löser dem det utan problem. Kedjorna ska man bara handla småplock hos..tycker jag.

Linda said...

Ja, man ska nog gå på sin första känsla där men.. jag kan vara lite väl impulsiv ibland... ähum.
Jag stod och fingrade på båda skåpen hur mycket som helst för att kolla om det blev en massa avtryck.. Lite blir det ju såklart oavsett och kanske lite mer på det balnkare än Husqvarnan.. men båda var behandlade som du menar. Ja, annars kan man ju torka ihjäl sig :) Mmm måste bestämma mig i dagarna..
Jag håller med, kedjorna är jättebra till de 'mindre' inköpen :)Kram

Sandra said...

Du gillar inte Aluminium då? Har inte ångrat dem en sekund....:)

Linda said...

Jo supersnyggt, men det enda är ju att jag nu får köpa det som de har i den här butiken nu då.. kan ju kolla iofs med om de kan beställa men.. jag har ju begränsad budget så.. ja jag får bestämma mig snarast..