Monday, October 29, 2012

Spontanbesök och renoveringsframsteg

På fredagen åkte vi för att inspektera i huset. Jag är vansinningt nyfiken på varenda framsteg som görs.. Eftersom köket blev felmätt från början och några 60 skåp fick bytas mot 50 och 40 skåp så fattades det handtag till dem och så hade jag några över.
Jag kikade på klockan..15 ca.. Vi åker till IKEA för att komplettera imorgon...
Eller vad fasen, det tar ju knappt en timma dit, så vi satte av mot IKEA, fröet och jag. Vi kom fram, spanade runt lite i lugn och ro, käkade lite, handlade det vi skulle och gav oss av hemåt igen. Gott att ha det avklarat.
På lördagsmorgonen satte vi av till färg & kakelhuset för att köpa fix, fog och sånt som behövdes för att börja kakla. Jag levererade detta och både jag och köksgubben stod och funderade på om något annat behövdes men vi kom då inte på att något saknades.
Så, vi packade in oss i bilen, fröet och jag, och satte av de sisådär 20 milen hem till Dantepappan med familj för att hälsa på.
Jag hade fått sms på morgonen, lite skämtsamt sådär, om att komma på pannkaksfrukost, men det blev middag och övernattning istället. Det var inte planerat i förväg men det är härligt med spontana infall!
När jag är halvvägs framme ringer kaklesnubben och undrar om jag inte ska ha en metallist som avslut på kaklet.. Jooo...det skulle jag ju, det hade jag glömt köpa..
Jaha  jag fick ringa ett antal samtal, brorsan gjorde en utryckning, men köpte dessvärre en för smal list och när han åkte för att byta var det stängt på kakelhuset, jag ringer till Jenny och frågade om de möjligtvis var på köpcentrat och jo det var de, och kan de tänka sig att ränna in på Bauhaus, köpa list och leverera hem till mig?
'Inga problem' -som alltid.
Fantastiskt tacksamt!
Vi var framme hos Dantepappan m familj vid fyra snåret. Vi käkade svingod mat som vanligt, drack vin till det, som vanligt, natten blev sen, som vanligt, ungarna hade hur kul som helst tillsammans, som vanligt och trevligt hade vi, som vanligt.
Vi gav oss av vid luchtid på söndagen och med en timma kvar hem ringde telefonen och det var kakelsnubben, som behövde mer fix.
Brorsan hade turen att befinna sig i närheten av Bauhaus och kunde svänga inom, vi möttes av en händelse upp strax utanför mitt hus och jag kunde tacka allra ödmjukast för hjälpen.
Jag gick in för att lämna fixen och möts av denna syn


 Ser lite konstigt 'böjt' ut för kortet är taget med panoramafunktion, men man får ju en helhetsbild ändå. Skåpen mitt på golvet ska bli köksön.

 Closeup kakel bakom spis/fläkt. Det ser väldans silvrigt ut i detta direkta bygglampsljuset och svartgrått i andra ljus. Det ska såklart kaklas hela vägen upp till tak.


2 comments:

Mia said...

Gilla, gilla, gilla <3

Sandra said...

Fasen va snyggt! Måste ses när underverket blir klart!
O tack för visiten! Dexter tjötar än att.."MIN Dante!".."Vaj to han väjen??!" haha, kram