Tuesday, November 6, 2012

Belöningssystem

Jag använde mig av belöningssystem i form av klistermärken en kort period när Dante var i tvåårsåldern, när han gick på pottan och borstade tänderna.
Inte direkt i syfte att få honom att göra det trots protester, för han protesterade inte, utan mer som en kul grej och för att jag väl sett/hört/läst någonstans att det är en bra idé.
Men sedan har jag inte använt mig av det något mer för... jag det har helt enkelt inte känts som 'rätt väg' att gå för oss.
Vad är det jag ska belöna egentligen? Att han gör sånt som han faktskt måste göra, som att borsta tänderna eller äta?
Nä, det ska han inte behöva belönas för att han gör. Det ska han göra bara.
Så av en händelse ramlade jag över det här svaret i en frågespalt.
Och för en gångs skull håller jag med i varje ord 'experten' svarar och fastslår än en gång att det där med belöningsuppfostran i form av klistermärken, stjärnor eller vad det nu må vara, är inget för mig.

No comments: