Sunday, December 16, 2012

Julstök och pizzapremiär

I fredags ställde jag och fröet till med lite julbaluns för några av våra fantastiska vänner.
Jenny, Therese och Maria med män och kids kom inramlande vid femsnåret. Vi blev totalt 13 pers.
Vi började med glögg och tilltugg innan julmaten serverades. Jag insåg först efter maten att jag helt glömt köpa skinka..oups. Ingen sa något heller, finkänsliga som dom är..
Vi hade julklappslek för barnen innan de fick pynta pepparkakshuset. 




Ja, jag lyckades spräcka hela spritspåsen så det landade en stor blaffa med krisyr rakt framför dörren till huset. Lite snökaos kan man säga..




Efter julmaten och under resten av kvällen mölade vi i oss hemgjort julgodis (ej av mig), ris a la malta, vin, öl, choklad, skumtomtar, pepparkakor med mögelost och gud vet allt i en enda stadig ström.. Att jag var lite däst när jag vältrade mig i säng framåt 1tiden är en underdrift..
Lördagen då...vi hade inga större planer för dagen annat än att bara vara hemma och röja. Dante blev helt lycklig.. 'jaaaaa mamma, det vill jag!!!' Ja jag kände detsamma, det har varit en hel del farande och flängande den här hösten/vintern... Vi satt och käkade frukost då två figurer dök upp på baksidan huset. mamma och pappa var ute på en morgonpromenad och tänkte kolla om vi behövde hjälp. Åh bästa!
På med kläder och ut i snöyran för att bära en jävla massa säckar med skräp och bråte från altanen till containern, vi fick även slängt en massa stenplattor innan vi tillbringade en lång stund med att skotta snö. Som det hade snöat under natten! 
Vi var ute och röjde ett par timmar och när vi sedan kom in var det lunchdags. Jag hade lovat Dante att baka pepparkakor så när Lucas ringde och frågade om Dante ville komma och leka slutade det med att Lucas kom till oss i stället. De bakade väl en plåt eller så innan de tröttnade, så stod jag där och kavlade i min ensamhet. Ja, det behövde man ju inte vara ett större snille för att räkna ut att det skulle sluta sådär. Mysigt var det hur som helst och kul hade de även om de inte var så uthålliga.



Lucas blev hämtad vid femhalvsextiden och då ville fröet kolla på film en stund. Jag passade på att babbla i telefon. Satte mig i soffan lite och så kom fröet springande direkt. han satt i knäet och sjäng och körde sin vanliga 'nu är mamma i telefonen så jag ska bara reta upp henne med att föra så himla mycket oväsen jag bara kan' stil.
Jag låtsades inte om honom och han tystnade. Blev lite väl tyst..


Snaaaaaark. Han slocknade. Jag lade det sovande barnet i klädd Zlatans milanfotbollsdräkt i sin säng och han snarkade vidare till kl 23 då han bytte säng till min och snarkade vidare till 7 i morse. Undrens tid är inte förbi...
Söndag; Vi hade bestämt att ta med oss mormor och åka och köpa julklappar. jag var bara tvungen att få det gjort.. Så ringde Jenny och frågade om Dante ville leka med Lucas och det ville han Så jag och mamma åkte iväg och handlade julklappar helt allena.
Dagens spänningsinslag var väl att min bil dog två gånger på väg för att lämna D. Mitt i vägen sådär bara.
Åååhhhh. Vi fick start på den efter ännu ett haveri och fick kört upp den till mor  och far där jag körde en  ' du pappa min bil dog, bara hoppade runt och dog..alltså det är ju för fan en helt ny bil, ja jag fattar inget och kan inget vet du hur man gör? Här ta min bilnyckel och mitt bensinkort, kanske är kondens i tanken vi tar din bil mamma okej? Okej. hej!'
Shoppade en massa julklappar och senare på kvällen åkte vi till pizzerian med Jenny, Ryan och barnen. Det var Dantes pizzapremiär!
Han tyckte det var gott.
Jag var i chock. Men det var ju roligt. Salladen däremot fick inte vara kvar på tallriken ens. En sak i taget.



Nu-läggdags.
Håller tummarna att det ska gå bra att lämna på dagis imon..


No comments: