Saturday, January 30, 2010

Känsliga personer varnas..

Natten har gett mig en påminnelse om hur det var när Dante var mindre.
När han vaknade flera gånger varje timma, nätterna igenom.
Hemskt.
Han har varit ledsen, vridit och vänt sig och inte fått ro.
Vid 5 tiden satte han sig upp o sa att han bajsat.
Vi gick upp för att byta och jag märkte att han inte var färdigbajsad.
Med blöjan på fick han ligga på skötbordet för att bajsa klart.
Det fullkomligt vällde ut diarré, utanför blöjan, ut på skötbordet.
Man blir jäkligt luttrad när det gäller ens egen unges bajs, tack o lov..
In med det nerbajsade barnet i duchen och sanera.
Städa undan och på med ny blöja.
Jag lyckades övertala honom om att det var natten och trots protester lade han sig ner och somnade om efter en stund.
Vid 7 snåret hände samma sak.
Som tur är säger han till så jag hinner få honom ur sängen.
Fullständigt flytande diarré.
Ny sanering i badkaret.
Så ytterligare en gång efter den yttebyttiga frukosten han åt.
Jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick förklarat för mig att under magsjukan samlar tarmen på sig vätska för att kunna bajsa bort det sjuka.
Antagligen är han inte helt kry i tarmen ännu och det kan vara vanligt hos barn att det tar några dagar extra, och iom att han är multiallergiker kan han var extra känslig.
Han skulle absolut ha vätskeerättning och jag fick några recept på dekokter av henne.
Världens bästa mormor kom förbi på sin promenad och passade min skatt medans jag åkte till affären för att handla lite ingredienser.
Vi fikade när jag kom tillbaka och Dante åt hyfsat bra.
Lite blåbärssoppa, lite kex med smör och lite morotspuré.
När mormor gått börjar Dante möblera bland köksstolarna.
Han ställer sig på motsatt sida bordet från mig och gör lite tittutlek.
Plötsligt ser jag att det är alldeles söligt på golvet.
"va fasen... har vi spillt ut kaffe?" tänker jag.
Nä, det var en ny laddning diarré..
Det rann utmed benen på min skatt, genom blöja, strumpbyxor och ut på golvet..
Måtte nu dessa brygder hjälpa..

4 comments:

Sivan said...

men stackars liten tarzan! krya på sig!

Leni said...

Ajdå, stackars liten:(
Hoppas att han blir bättre snart...
Massor av styrkekramar till världens bästa mamma!

Mirijam said...

"Har vi spillt ut kaffe?"

Uuuäääh.

Krya på dig Dante önskar en annan sjukling

Sofie said...

Åh, lille gubben. Hoppas han bli bra snart!