Thursday, January 28, 2010

Nytt underbart

Nu börjar det verkligen lossna språkmässigt för mitt frö.
Nya ord kan man tyda varje dag och han härmar mer beslutsamt.
Häromdagen lade han handen på min kind och sa "jen" (igen) när han ville att jag skulle upprepa ett ord fler gånger, och tittade koncentrerat på min mun när jag sade ordet han försökte härma.
"Titta" har ju varit favoritordet sedan de allra första orden började komma.
Nu har han uppdaterat sig.
Nu är det "kolla" som gäller.
Tex när han lägger sina pussel och det är klart ropar han "Kolla!" och pekar stolt på sitt verk.
I morse när jag klädde på honom hade han en leksak i ena handen.
Jag säger " Kan du byta hand? Får mamma låna handen lite?"
"Visst" svarar han och gör som jag säger.
Jag började skratta, dels för att man blir så förvånad att han säger nya ord på ställen där de passar in, dels för att det låter så himla gulligt.
"Visst visst visst visst" upprepade han skrattande bara för att jag skrattade.
Några minuter senare, precis innan vi skulle klä oss och åka till dagis kommer han gående.
"Bajsat!! Mamma titta!" säger han, kommer fram till mig och vänder rumpan till för att jag ska kunna kika ner i blöjan.
Den rörelsen gör att jag blir alldeles svag av kärlek. Min lilla bäbis, så fort han växer upp!
Så kollar jag i blöjan och jorå... nog har han bajsat..
Vi behöver byta mer än bara blöjan.

No comments: