Saturday, January 15, 2011

Lördagsjippo

Jag hade räknat med att få sovmorgon idag, lördag och allt.
Tänk att man aldrig lär sig.
Jag vaknar av att jag hör en liten rövare som glider ur sängen och när sömniga ögon kunde se någolunda klart visar klockan 06.01.
Oh crap.
Jag försökte övertyga honom om att det var natten och kunde hålla honom kvar i sängen med en flaska mjölk och hyssjande i någon timma man sedan var det bara att ge upp.
Snön hade visst vräkt ner under natten och plogen hade gjort fint på gatan, vilket betydde en härlig driva att skotta undan.
Vi gav oss ut och efter ett par timmar kommer grannen och frågar om vi ska gå med bort till energiverket som har årligt jippo.
Njae... tackar för frågan men nej, Dante måste sova, vi måste äta blablabla ha så kul.
Fem minuter senare ringer Therese och frågar om vi vi med till energiverket på jippo.
Nej... alltså, Dante vaknade svintidigt, vi ska käka nu, så måste han sova blabla, kul att du frågade.
Så var det då dags att gå in men det ville då inte liten.
Ah va fan.. jag tog ut vagnen, smet in och hämtade några skivor påläggsskinka och en banan och stoppade ner Dante i vagnen, stoppade födan i nävarna på honom, ringde Therese och sa att vi ångrat oss. Vi kommer.
Vilken tur att jag gjorde det, vi fiskade fiskdamm och fick en påse lördagsgodis, det bjöds soppa och korv med bröd och så fick vi åka bandvagn i makalösa stup så jag trodde vi skulle tippa över. Det blev ingen middagslur för liten och det krävdes starka nerver och tålamod från mammans sida, en del lördagsgodis och Mora Träsk på tvn för att hålla liten tröttmössa på gott humör tills det var lagom läggdags.
Jag borde lagt mig då jag med men jag tänkte jag skulle måla lite.
Det stannade vid en tanke.

No comments: