Tuesday, December 15, 2009

Sängbygge och sömnbrist

Dante var feberfri redan på söndagen men fick ändå vara ledig från dagis igår.
Han fick följa med mamma och mormor till IKEA.
En lång inköpslista hade jag med mig och fick bockat av det allra mesta på den.
Förutom kuddar, ramar, batterier, servetter och en massa annat smått och gott så inhandlades hyllor till min sänggavel.
När jag nattat mitt frö satte jag igång att montera hyllorna, klura och mäta för att få till det så det skulle funka, borra och skruva.
Så skulle hela härligheten resas upp från sitt liggande läge som var nödvändigt vid montering.
Gode gud.
1,90 hög och drygt 2,5 m bred med tyngdpunkten högst upp. Umpff.
Jag höll definitivt på att bryta ryggen då, knän och handleder proteserade vilt, helsike vad jag slet.
Tur man är en envis gammal kärring för upp kom den!
Den sköts på plats och jag höll på att vråla rakt ut när jag inser att det är ett kontaktuttag som jag använder, precis där som jag vill ha hyllan.
SABLAR!
Nu hamnar hela härligheten ungefär 15 cm för nära dörren.
15 cm låter inte mycket men det gör stor skillnad...
Det går att ha det som det är men det blir som smalast vid ingången till rummet och stor plats mellan säng och fönster.
Snyggast och mest praktist hade givetvis varit att ha det tvärtom.
Jag bytte överkast, fiffade med nyinköpta kuddar och lite pynt i hyllorna innan jag fick ta en paus och natta om min skatt som vaknade.
Lyckades natta honom i sin säng igen men avslutade pyntandet, tog tag i städning och sedan var det dags att säga godnatt.

Om ändå...
Dante har vaknat minst en gång i timman under hela natten..
Vid ettiden suckade jag djupt
Vid tvåtiden gnisslade jag tänder och bet mig i läppen.
Vid tretiden var jag gråtfärdig.
Vid fyratiden hyperventilerade jag.
Vid femtiden gick jag ut i vardagsrummet och skrek rakt ut.
Vid sextiden var vi uppe och lagade starkt kaffe till mamman.
Stackars, stackars min unge som har det så jobbigt om nätterna.

No comments: