Monday, March 7, 2011

Tankar frisk luft

Söndagsmorgon.
Solen sprakade från en klarblå himmel.
Underbart!
Jag som knappt varit utomhus på flera dagar kunde inte komma ut fort nog.
Först skulle vi bara äta frukost men allra först skulle jag torka fog igen.
Iförd pyjamasen fyllde jag hinken med vatten, tog svampen och gav mig ut på toan.
Upp på pallen och började torka.
När jag ska kliva ner händer det... det där som bara händer på film.
Sån där töntig amerikansk tramsfilm.
Jag trampar rakt ner i hinken.
Som välter. Går sönder.
10 liter vatten öser ut på toans ofogade golv samtidigt som jag faller mot golvet med skräcken lysande i ögonen och desperat försöker klara fallet utan att bryta armar, ben eller för all del slå mig halvt fördärvad.
Jag ville vråla könsord av smärta och ilska men lyckades hålla mig till vanliga svordomar.
Jag skrämde vettet av stackars Dante när jag brakade i golvet så han fick tröstas lite innan jag kom mig ur min nu plaskvåta pyjamas, och torkandet av golv påbörjades.
Hämtade mitt värmeelement för att ställa in där så det skulle torka upp snabbare.
Får hämta förlängningssladd och annat sabla mekande och när jag då äntligen får det i kontakt och sätter på det, funkar inte det där satans elementet.
Arrgghh!
Ja, sedan höll det där i sig.. sån där dag då det mesta man tar i går åt helvete.
Härligt nog var min sockersmula på ett alldeles strålande humör.
Vi struntade i allt som skulle göras inne.
Istället packade vi Dantes lilla ryggsäck med varsin termos, en med kaffe och en med varm choklad, så en liten pepparkaka till flingan och gav oss ut i solen.
Vi knatade bara bak i trädgården och till lillstugan där vi satte oss i solgasset .
Helt underbart.
Morgonens irritation rann av mig där jag satt och blundade med ansiktet vänt mot solen, en kopp kaffe i handen och en liten filur som snattrade om allt möjligt som sällskap.
Underbart.
När vi suttit och latat oss en stund fick jag nya krafter och beslöt att vi skulle ta och skura bilen som var helt begravd i smuts.
Sagt och gjort.
Fröet hade hur kul som helst när han putsade med svampen, slabbade med vatten och spolade med slangen.
Genomblöt blev han men kul var det.
Efter lunch och fika med mormor gav vi oss ut igen.
Promenad i solen och ett långstopp på lekparken blev det.
Gud så underbart med frisk luft!
När det var läggdags, somnade fröet, som inte sovit middag, innan han ens hunnit dricka ur nattflaskan.






Jag hade ju tänkt foga golvet under kvällen men... nä, nu får jag vackert vänta tills där är torrt igen.

No comments: