Monday, February 28, 2011

Härlig dag, mindre härlig natt

Lördagsmorgon.
Rykande färsk lön på kontot, VISA darrade av glädje i plånboken.
Dags för IKEA.
Jag och fröet frågade mormor om hon ville göra oss sällskap, det ville hon.
Jag glömde givetvis min inköpslista hemma så några prylar jag skulle köpa missades.
Inte heller den här gången fanns alla delar till toaskåpet.
Jag fick lite hjälp av snubben på toaavdelningen och jodå, allt skulle finnas på lager.
Jag fick bita ihop rejält och knogarna vitnade så hårt knöt jag nävarna när jag såg den tomma hyllan.
Sabla skit.
Men jag köptde de andra delarna den här gången iaf, får åka ner snart igen alltså.
Dante var ett mönsterbarn hela dagen. Inte en enda tår fälldes, inte ett enda utbrott från min sida. Höjde inte ens rösten en enda gång.
Jo förresten, en gång då jag skulle springa tillbaka för att hämta vad-det-nu-var och mormor stannade kvar med fröet på barnavdelningen o lekte.
När jag kom tillbaka hittar jag mormor med ett panikslaget uttryck i ansiktet och hon frågar med falsettröst 'herregud var är han?? Han var här precis nyss..?'
Då höjde jag rösten kan jag säga.
'DAAANTEEEEEEEEE' gapade jag rätt ut i luften.
Inget svar.
Vi hittade honom efter någon minut då han i lugn o ro lekte en bit bort.
Fan, tusen tankar hinner rusa genom skallen på bara några sekunder.
Slutet gott, allting gott.
Skatten somnade i bilen på väg hem.
Då var klockan strax före 18.
Han sover nog natten igenom nu tänkte jag.
Tänkte fel.
Han vaknade vid 21,30.
Natten blev inte så kul.

No comments: