Wednesday, February 23, 2011

Ond cirkel

Inte på topp just nu...
Kan inte direkt sätta fingret på en specifik grej utan det är väl mer en mix av flera saker.
Som att jag inte tränar. Jag gillar att träna och mår bra av att träna.
När jag tränar äter jag bättre och röker mindre. (ja jag vet att jag inte borde röka alls...)
Den balansen går även åt andra hållet tyvärr.
Jag känner mig slö, slapp, tung, jag väger mer än jag gjort på många år, borträknat graviditet så klart, och jag röker och äter alldeles för mycket.
Det ger mig ångest.
Rökningen påverkas även av den där trotsen..
Eller min förmåga att hantera trotsen snarare..
Så många gånger jag känner mig värdelös som mamma.
Irritationen börjar bubbla som kolsyra i blodet när en liten envis pojke inte ger med sig hur jag än fjäskar, lockar, avleder och försöker.
Inte ger med sig ens när jag säger till på skarpen.
Inte ger med sig när jag blir arg.
Så ryker mitt topplock och jag blir fly förbannad, gapar och tvingar på kläder eller vad det nu kan vara, med efterföljande ångest, känsla av nederlag, maktlöshet och rädsla att jag förstör min skatt för all framtid.
Det klart att man får lov att bli arg ibland, det är inte det.
Man måste ju sätta ner foten och visa vem som bestämmer, men jag får ångest ändå.
Jag känner alltid att jag skulle ha kunnat hatera det annorlunda, gjort på ett annat sätt, borde haft större tålamod samtidigt som jag heller inte vill 'ge efter'.
Det kan inte hjälpas.
Det suger energi ur mig.
Och när energin tryter... ja då är det en massa annat som inte blir gjort.
Som tillexempel att träna på hemmaplan.
Det är ju för fan bara att göra det!
Men jag har för dålig disciplin helt enkelt, finns tusen andra saker att fixa med och så var det ju det där med energin..
Ja, det är för dåligt men det är så det är.

No comments: