Sunday, March 8, 2009

Kräks och matprat

Dante sov middag sent och kom i säng först nu.
Han var nära att slockna vid matning förut men precis när flaskan var slut och ögonen rullade runt av trötthet spyr han upp alltihop.
Jag överdriver inte.
Det kom en kaskad av spy som lade sig som en seg gegga över halva bäbisen, amningskudden och mina byxor.
Han blev lika chockad som jag och jätteledsen.
Det var mycket längesedan han spydde av den kalibern, även om han faktiskt varit lite mer kräkig i ett par dagar är han varit den senaste tiden...
Ny pyjamas och försök till ny flaska, men som väntat tvärvägrade han.
Jag lade honom i sängen och väntade vilda protester men han gnussade ner sig i sin kudde och somnade nästan direkt.
Nu är ju frågan om detta är en ren tillfällig kaskadspya eller om det är magsjuka på ingående...
Eller om det är lilla magen som krånglar med allergierna.
Han har så gott som vägrat äta från sked i fyra, fem dagar..
Jag får i honom en, två skedar men sedan spottar och fräser han för att sedan bli jätteledsen, riva i haklappen och vilja ur stolen.
Jag har givetvis slutat att mata då och tagit av haklappen, då har han lugnat sig.
Han har absolut inte ätit bra sedan han börjat få på skeden igen, kanske en matsked eller två åt gången. Max. Men det har alltså blivit sämre.
Hittills har han fått "gröt" gjord på tillägg och rismjöl, samma sak som vällingen men med mer rismjöl.
För några veckor sedan introducerade jag aprikospuré.
Det verkade han tåla så det har vi fortsatt med.
Innan nollning av mat och annat älskade han broccoli, så det har han fått under veckan.
So far so good.
I går och idag fick han potatispuré.
Jag lade i en klick Milda.. det var ju oerhört korkat...
Kommer i skrivande stund på att det ju förihelvete är vassle i det....
Nu åt han ju kanske en tesked av denna puré åt gången så det blir ju inte så mycket men ändå.
Man vet ju inte hur känslig han är egentligen.

Jag tycker överhuvudtaget att han verkar äta så himla lite, 4-5 flaskor á ca 200 ml / dygn.
Det ger max en liter / dygn.
Och då äter han ju alltså i stort sett ingen mat utöver det.
Han är ju ändå 9 månader snart.
Fast det kanske inte är lite?
Men, han går ju upp i vikt som han ska så det är väl inget att oroa sig för antar jag..
Skönt att vi ska till läkaren igen på tisdag.

2 comments:

Anonymous said...

ett litet tips om du köper milda culiness så e den mjölkfri,den kan du ha till allt bak,stek o i mat!!!Hoppas det inte e magsjuka eller kanske det ska va magsjuka för det går ju iaf över jaja hoppas det bara va 1ggn nu ikväll ist,jösses så jag svamlar men e säker på du vet hur jag menar kram till er från oss i lysekil.

Ingrid said...

den där matoron känner jag såväl igen. fast då har ju a än så länge inga problem med allergi (?). vi har nu haft två riktigt dåliga matdygn igen. magknip, rapar o pruttar och i stort sett inget matintag... och en jätteorolig mamma...