Friday, September 16, 2011

På utflykt till storstan

Nu börjar jag att repa mig.. men det tog några dagar längre än normalt och jag har ju inte ens fyllt år ännu, hur ska det då bli?
Igår var jag i Göteborg på informationsmöte gällande avtalsförsäkringar.
Intressant, och nyttigt att gå på sånt där. De är viktigt att försäkra sig ordentligt, särskilt som egen företagare då man ju inte har rätt till a-kassa på samma sätt som alla andra, om allt skulle gå åt skogen..
Nu är ju inte jag egen företagare men det är ju liksom mitt ansvarsområde här på jobb, dels är jag ju anställd med en massa rättigheter som man bör ha koll på. Hur som helst är det ändå bra att få pumpat in en massa information, jag tänker ju emellanåt att jag ska ta reda på allt det där på egen hand, men det blir ju aldrig av..
Det var inte enbart nytta som hanns med utan även lite nöje. Jag var lite tidigt på plats i Götet och hann ett varv i ett par affärer oxå.
Dante växer så det knakar och är i stort behov av påfyllning i garderoben.
Jag hittade ett par brallor och ett tvåpack långärmade t-shirts som jag rev åt mig. Fanns massa fint men plåboken är inte direkt välfylld, så vi får vänta på det fantastiska barnbidraget.
Vilken grej egentligen.. Fatta att man bara FÅR en tusenlapp rakt in på kontot till sitt barn! Helt otroligt egentligen och jag är evigt tacksam att jag bor i detta land med alla fina förmåner vi har. Dagisavgift, kläder, mat, allt kostar ju och en tusenlapp kan vara avgörande vissa månader. Fantastiskt.
Att det sedan finns miffon som köper öl för barnbidraget är ju bara sorgligt. Förjävligt.
Hur som helst, Dante fick ett set kläder och mamman hade ju presentkort som brände i plånboken.
Jag handlade en pälsväst, ett par örhängen, en skjorta och en stickad tröja och det var inte många kronor jag behövde lägga till utöver presenkortet.
Oh happy day!
På hemvägen blev det en tur till IKEA, för jobbets räkning faktiskt, vi har gjort om köket här och behövde en massa nytt dit. Inte helt fel att spendera när man inte själv ska stå för notan.
Brassade hemåt för att hämta min lilla sockersmula hos mormor o morfar.
'Mamma jag vill verkligen klippa mig idag' sa skatten.
Jaha. Så fick det bli.

No comments: