Monday, December 27, 2010

BVC nytt ...skryt..

Idag var det dags för 2½ års kontrollen.
Att alla barn utvecklas i olika takt under de här första åren vet man ju.
Dante har varit tidig med mycket, saker som även jag som oerfaren förstagångsmamma förstått att han är tidig med, som att han promenerade runt här vid 10 månaders ålder tex.
Andra saker har kanske inte varit så självklara att inse, som hur mycket han förstår och kan göra vid en viss ålder.
Han är ju min unge som jag spenderar de flesta av dygnets alla timmar tillsammans med och han är som han är liksom..
Dagisfröknarna har ju såklart talat om att han är tidig i utvecklingen och visst har jag blivit stolt och glad, men vid den här åldern känns det ändå viktigast att han kan leka bra med andra barn, att han är social och en glad liten kille.
Idag var det då dags för kontroll igen.
Sköterskan tog fram olika djur och saker ur en väska och Dante skulle tala om vad det var för något och hur det lät, skilja mellan stor och liten och utföra enkla saker som att 'ställa kossan på tallriken' .
Så började han rabbla vad det var för färger på de olika sakerna och babbla på som han brukar.
När hon var klar sa hon att 'ja han var minsann en himla duktig liten kille och han pratar fantastiskt bra!'.
Så var det dags för att vägas och mätas och jag sa till honom att klä av sig.
Dante tog av sig tröjan och jag sa 'du kan ta av dig byxorna oxå'.
Han tog av sig byxorna och frågade 'ska jag ta av mig sockarna oxå?'
Sköterskan höjde på ögonbrynen och sa att 'alltså...du vet väl redan det men han är i tal och förståelse som en fyraåring ungefär.. det är inte alla fyraåringar som kan alla färger tex.. '
Nej, det visste jag inte..
Man kan ju inte bli annat än stolt och glad såklart, men viktigast av allt är att han är frisk, stark, glad, väger 14,2 kilo, är 92 centimeter lång och följer sin kurva precis som han ska.

2 comments:

Mirijam said...

Woho, ETT GENI!

Linda said...

Haha, Nåja, nu ska vi inte banka på den största bongotrumman här, men han är en jäkel på att snacka. Undrar just vems gener det kan vara... ähum.