Monday, December 20, 2010

Vad hände med vilodagen?

Ännu en morgon som startade med att skotta snö.
Det tog ett par timmar och sedan var det lagom för att äta middag och för skatten att vila en stund.
När han låg nerbäddad i sängen klättrade jag upp på taket och skottade.
Där låg drivorna midjehöga..
Ett redigt pass blev det och jag var riktigt svettig när jag var klar.
Väl inne igen klättrade jag på ännu en stege fast den här gången upp på vinden och tog ner granen.
I normala fall sätter jag inte upp och klär den förrän den 23e, men iår blir det lite tidigare.
Dante gjorde stora ögon när han vaknade och fick syn på den.
'Men mamma, var är paketen?'
Han ville genast ringa till mormor och berätta.
'Mormor det står en gran här! Den har lampor i sig, en sån där ljusslinga'
Jag skrattade ihjäl mig. Hur fasen visste han vad det heter?
De är som svampar de små och suger upp varenda ord man säger ju.
Vi tog en liten pulkatur i snöstormen. Mormor ville bjuda på kaffe och jag fikar gärna..
Dante fick på sig sina skidglasögon för att slippa snön i ögonen och sa 'mamma, kolla på rallykillen' när han beundrade sig i spegeln.
Snön vräkte ner oavbrutet så när vi kom hem var det dags för ännu ett pass med snöskyffeln.
När flingan somnat för natten var klockan nästan 21, men jag hade lovat mig själv att måla lite.
Sagt och gjort.
Dörren till lilla toan fick ett lager häftgrund och väggen brevid nya ytterdörren där det tidigare var en glasruta fick oxå ett lager färg.
Små, små framsteg är oxå framsteg.

No comments: