Tuesday, December 21, 2010

Eldar upp mig

Sedan en massa år tillbaka firar vi jul tillsammans med svägerskans familj.
Vi är ju inte så himla många var för sig, men tillsammans blir vi en alldeles lagom hög med människor på julafton.
För ett antal år sedan släpades det in julklappar i stora mängder men under åren har vi kommit överens om att lugna ner oss lite med det där och inte spenderar vi tusentals kronor på paket heller.
I år har jag tex köpt 3 stycken till brorsdottern.
Men se, nu har 'någon' fått för sig att vi bara får lov att ha med oss 1 paket till var och en av barnen, som är 5 st, och inga paket till de vuxna.
Ooookej..
Det är ju ett jävla snilledrag att bara bestämma det på eget bevåg, och inte meddela det förrän en vecka innan julafton .
'Så får ni väl lämna till de andra innan, det tar sån tid och blir alldeles för mycket... barnen uppskattar det ju inte tillslut..'
Alltså, det är väl julafton en gång om året eller?
Vaddå tar sån tid?
Och varför ska vi stressa oss igenom julklappsutdelningen? Vi har ju för bövelen hela natten på oss! Vi har väl ingen brådska heller.
Så nu har alltså 'någon' bestämt att nu ska man åka runt och tomta oxå, tillråga på hos de som vi ska fira jul och dela klappar med!!
Som om man inte har nog att göra!
Jag som ju har 3 klappar till brorsdottern ska alltså åka hem till henne med de 2 som blir över, i förväg!
Eller är alternativet att lämna 2 till henne på julafton när vi ses och säga att hon får ta med dem hem och öppna efteråt och lämna 1 till Tomten som hon får öppna vid julklappsutdelningen på julafton?
What the fuck?!
Ska det inte få lov att vara en massa klappar och tindrande barnaögon just den dagen?
Jag tycker absolut inte att man behöver ha ett överflöd av paket, det har vi ju inte heller, men att 'någon' ska bestämma att jag bara får lov att ha med mig 1 paket till mitt frö som Tomten kommer med, och resten ska vi dela innan, tar bort hela grejen med julafton för mig...
Jag minns min barndoms jular, då vi väntade otåligt på Tomten, sprang mellan fönster och dörr och tittade och väntade och så! DÄR! Wiiii, NU KOMMER HAN!
Paketen öste över oss, ett par strumpor i den ena, trosor i nästa, en bok i den tredje..
Visst var det så, då som nu, att man rev upp paketen och lade innehållet åt sidan för att riva upp nästa, men när alla paket var öppnade gick man ju igenom sina klappar, om och om igen..
Precis som de gör nu.
Jag vill att mitt frö ska uppleva det där.
Jag tycker det känns jättetrist alltihop och det har tagit bort en stor del av den förväntansfulla glädjen jag alltid känner inför julafton.

3 comments:

Sandra said...

Jag håller med dig, det där känns ju helt knasigt. Julen är till för barnen och varför ska man ta den härliga upplevelsen ifrån dem? Tidsbesparing my ass, om något tar tid så är det att åka runt o "jula" i förväg för att det bara ska delas ut en klapp på julafton! Stå på dig o säg ifrån att du tycker det blir fel!

Åsa said...

Nä, här är det inga begränsningar till barnen, bara en påminnelse om att det inte behövs köpas en massa paket när de är så små. Vi vuxna däremot kom tidigt överens om att köpa en klapp var till en annan vuxen enligt en lottning. Då får alla ett personligt utvalt paket var.

Linda said...

Håller med dig Sandra!

Åsa: det är ju en jättebra lösning!
Huvudsaken är att alla blir nöjda och glada och har en underbar dag!:)