Monday, January 19, 2009

Läskigt!!

Idag var vi och käkade lunch på stan med några kompisar.
Jag hade med mig puffat ris för att testa ifall det skulle gå att ge Dante istället för rån eller majskrokar som ett litet snacks.
Sådana där rispuffar man har som flingor.
Jag testade och tyckte att de smälte ganska bra i munnen och gav till Dante.
Han fick ett par stycken och det gick bra, men plötsligt sätter han i halsen.
På riktigt, han blir alldeles röd i ansiktet och kan inte få luft.
Jag tar mitt vattenglas och häller ner i hans öppna mun, "åh nej vad fan gör jag" tänker jag samtidigt och slutar hälla, kör ner pekfingret i halsen och hinner tänka att "jag har ju lång nagel, bara jag inte river honom" innan jag fläcker upp honom ur stolen och bankar honom i ryggen, på väg att vända honom upp och ner när han börjar skrika.
Dante tog det hela med ro, han skrek i kanske 20 sekunder, sedan var det bra igen.
Min puls däremot lugnade inte ner sig på en lite längre stund.
Det blir inga fler rispuffar.
Någon som har något bra förslag på lättvindigt snacks som han kan ha i handen själv o pilla med?
EDIT: just det, han är allergisk /överkänslig mot havre, vete, råg, soja, majs och ägg.
Så ycker han inte om banan heller, då kväljer han sig direkt.

7 comments:

Tjoxen said...

Du gjorde helt rätt, det står ju i alla böcker att man ska trycka i barnet en halvliter vatten och sen stoppa fingrarna i halsen på honom ;)

Charlies mamma said...

Men varför inte majskrokar då? Tål inte Trazan de? Krokar e suveräna tycker jag - även om C numer trycker en påse på 10 sek....så vi köper de inte längre, vi ger Digestive numer.

Linda said...

Trissan: nej, majs är det han är allra mest allergisk emot. Så himla typiskt, för så gott som allt jag sett som är glutenfritt innehåller just majs eller möjligen soja och det tål han ju inte heller..
Så det måste vara ris eller potatis bas tex.. jag ska försöka baka ihop något, men svårt när han inte tål ägg... får kolla vad det är i sådan där äggersättning.
Tack ändå för tipset:)

Ramona said...

va är det med dem där majskrokarna egentligen? Varenda unge käkar majskrokar, är det typ gott eller??

Linda said...

Ramona: de är inte ett dugg goda, torra och ganska smaklösa för vuxna munnar. Men de är kanonbra pilligt snacks för en liten unge att ha i handen.
Det funkar även om de är glutenallergiker också:)

Ramona said...

Kunde tro att det fanns ett mycket bra syfte med majskrokar =) Äntligen har jag fått klarhet i fenomenet majskrokar, jag glömde nämligen fråga mina väninnor när vi var å fikade sist. Då hade alla ungarna en majskrok å tuggade på. Jag ska lägga det på minnet ;)

Tjoxen said...

Jag och en kompis tvingade i en barndomsvän banan så han kräktes..