Thursday, January 15, 2009

Vad har hänt?

Vår kvällsrutin är att vi gosar upp oss i soffan, Dante får flaskan och när han druckit ur den lägger jag honom i sin säng.
(det är på den promenaden de flesta spyorna kommer)
Vi har pussats och sagt godnatt, släckt ljuset och jag har gått ur rummet.
Även om han inte somnat direkt har han legat och småsnackat där inne o lekt med sina gosedjur inan han somnat av sig själv.
Enstaka gånger har jag behövt gå in när han velat ha nappen eller så.
Sällan några problem.
Att han sedan sovit en kvart i taget efter det är ju en annan historia.
Hur som helst...
Något har hänt.
Han blir fruktansvärt ledsen när jag ska gå ifrån sängen.
Så länge jag står där och håller handen på huvudet eller hans hand så är han lugn men så fort jag släpper så blir han orolig.
Under kanske en dryg veckas tid har detta hållt på.
Jag kör femminutersmetoden, men det kan ju hålla på i timmar!!
Och det är inte så att han bara ligger och inte kan somna utan han är jätteledsen..
När han väl somnat så sover han ett par timmar innan han vaknar med ett gallskrik, skriker och skriker och är jättesvår att lugna ner och få att somna om igen.
Vad har hänt???
Varför har det blivit så här helt plötsligt?

6 comments:

Anonymous said...

Hej Linda! Jag har liknande med min kille. Han har alltid somnat direkt men nu ligger han och gnäller och kan inte sova. Jag brukar låta honom ligga i 5-10 min och har han inte somnat då så tar jag upp honom och går en liten runda (utan att prata med honom). Sedan går jag och lägger honom igen och då somnar han inom 5 min. Kan ju vara värt att prova...

Tjoxen said...

Det kan kanske vara så att han börjar bli gammal och liksom lärt sig uppskatta närheten på ett annat sätt? Jag vet inte.. Men när de är minismå kan ju vem som helst få hålla i för de förstår inte skillnaden på mamma och en omamma. Jag har ju inga barn så jag vet ju inte, men jag tror du löser det på något sätt :)

Om mig och min mamma said...

Han är i en "utvecklingsperiod" = han börjar bli större, äldre, förstå lite mer helt enkelt.... Under första året går de igenom en hel del utvecklingsperioder, det som utmärker en sådan period är ofta att de helt plötsligt bryter mönster som exempelvis det du precis upplever med Dante, annat exempel kan vara att de kanske äter mer/mindre än vanligt mm Finns en skit bra bok om detta som jag tyvärr har gett bort till någon behövande :( glömt vad den heter!

Tjoxen said...

Vänta bara tills hans testiklar utvecklas! Dåru, då får du det inte lätt!

Linda said...

Alla: TACK för era inlägg!
Det här är fanimej bättre än BVC.
Iaf min BVC tant.
Hon är ju rar och så men allt jag påpekar, från tiden då Dante bara skrek och aldrig sov, har svaren på mina frågor varit: jaaa... alla barn är ju olika. Det kan vara så där, en fas...blabla.
Hrmpff.

Mia: jag har provat ta upp honom, men då har jag tagit med honom ut i soffan osv igen, dumt kanske för då vaknade han ju till. Säkert mycket smartare så som du gör!Tack för tipset!

Mikael:Ja, närhet kan ju absolut ha med det att göra.

Ullet: Aha!! När du säger det så är det faktiskt inte bara sömnen som förändrats utan han har dessutom börjat äta MYCKET bättre!!
TACK för ditt svar!!

Han håller på att växa och utvecklas helt enkelt min lille skrutt, precis som du oxå sa AC!

Tjoxen said...

Om 11 har han sin första fylla!